23
maalis

Venäläisten matkailijoiden pudotus Suomessa loivenee hyvää vauhtia ja pian venäläisten matkailijoiden eskaaderit seilaavat rannoillemme.

Vuodenvaihde oli venäläisen matkailun osalta monin paikoin Suomessa synkkä. Julkisuudessa on ollut esillä jopa 50 % pudotukset. Onneksi monet matkailualan toimijat saivat paikattua lukujaan kotimaisen kysynnän avulla. Tuntuu kuin me suomalaiset olisimme jälleen kerran puhaltamassa yhteen hiileen Suomemme hyväksi. Matkailun vinkkelistä katsottuna saimme upean torjuntavoiton. Hyvä me!

Tilasimme Rajavartiolaitokselta tuoreita alkuvuoden tilastotietoja maarajojen ylityksistä Suomen ja Venäjän välillä. Vaikka luvut ovat vielä miinuksella, muutos parempaan on jo nähtävissä. Pudotusta Venäläisten rajanylityksissä Vaalimaalla tammikuussa 2015 verrattuna vuodentakaiseen oli -38 %, mutta helmikuussa pudotus oli enää -30 %.  Nuijamaalla muutos oli tammikuussa -41 % ja helmikuussa enää -31 %. Pienemmillä raja-asemilla muutos oli sekalaisempi, mutta esimerkiksi Niiralan raja-asemalla helmikuun ylitykset olivat enää 24 % jäljessä viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Kokonaismuutos viime vuoteen verrattuna oli tammikuussa -41 % ja helmikuussa -36 %.

Vaikka tarkastelujakso on lyhyt, mielestäni se näyttää suuntaa hyvin. On kuitenkin muistettava, että 2014 vuoden alkupuolella oltiin vielä hyvin lähellä rajanylitysten huippulukemia.  Kaikkiaan 2014 maahamme tuli n. 4,5 miljoonaa venäläistä, kun vuonna 2012 heitä tuli n. 4 miljoonaa. Historiaa lisää tutkittaessa  huomaamme, että 2010 tuli n. 2,5 miljoonaa matkaajaa ja 2004 oltiin vielä n. 1,5 miljoonan venäläisen turistin lukemissa. Pitkän aikavälin trendi on siten voimakkaasti noususuuntainen. Varovainen ennusteemme alkuvuoden perusteella on, että tänä vuonna liikutaan n. 3 miljoonan turistin tuntumassa, joka olisi 2011 vuoden tasoa. 2011 oli siihen astinen huippuvuosi.

Matkailijoiden määrä

On muitakin seikkoja jotka puoltavat ajatusta siitä, että matkailun synkimmät hetket ovat takana, ellei mitään uutta dramaattista tapahdu. Venäjän ruplan arvo on viimeisen vuoden lopulla ja alkuvuodesta heikentynyt todella rajusti. Virallinenkin kurssi on ollut reilut 90 rbl/€ ja tavallisen venäläisen ”katukurssi” on ollut jopa 200 rbl/€. Nyt kurssi on ollut jo jonkin tovin tasolla 65-70 rbl/€ ja on jopa siitäkin hissukseen vahvistunut. Epävirallinen kurssi katukaupassa on sekin palannut n. 70 ruplan tuntumaan eurolta. Tämän on todella hyvä asia matkailulle, sillä sitä mukaa kun rupla vahvistuu, alkaa patoutunut matkustushalu purkautua rajoille! Pian ruplat rynnivät rajoille etsien matkakohdetta josta löytyy tietoa venäjäksi, mieluiten aktiivisesti somesta.

Ruplan kurssi

Ruplan kurssi euroina

Miltä tulevaisuutemme näyttää venäläisen matkailun näkökulmasta? Vuodenvaihteessa pudotusta oli paljon, mutta kaikesta päätellen pahin on takana ja paremmat ajat siintävät horisontissa. Alusten seurana matkailun merillä ovat jääkenttien lisäksi jo albatrossit, nuo merimiesten onnentuojat. Tukevaan ja turvalliseen maankamaraan toki on matkaa, mutta ulkomeren luodot jo siintävät etäällä horisontissa. Voi olla, että matkatoimistojen keräämien valtameriristeilijöiden aikakauteen ei välttämättä ole paluuta, mutta noiden jättiläisten tilalle voimme hyvinkin saada jopa suuremman, nyt ulapalla tableteistaan satamia etsivien, pienempien risteilyalusten ja yksityispursien muodostaman eskaaderin. Noiden lukuisten jahtien keskuudessa juuri nytkin tutkitaan satamia, suunnitellaan tekemistä satamissa sekä unelmoidaan Suomesta.

Viimeistään nyt on satamakapteenien aika kertoa satamistaan ja palveluistaan potentiaalisille matkailijoille, sillä on vain ja ainoastaan ajankysymys, kun matkailun jääkenttien piirtämät rajat railona aukeavat ja nuo venäläisten eskaaderit saapuvat rannoillemme!

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page
Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.