23
kesä

Syitä, miksi venäläisille ei kannata markkinoida. Vai kannattaisiko sittenkin?

11051517615_20e9a062b1_oOlen keskustellut usean suomalaisen matkailualan yrittäjän kanssa Venäjän tilanteesta ja sen vaikutuksista turismipalveluja tuottaville yrityksille. Venäjään suhtaudutaan varauksella, eikä euroja uskalleta laittaa venäjänkieliseen markkinointiin rahanmenetyksen pelossa. Venäläisille markkinointia ei kannata kuitenkaan unohtaa kokonaan, sillä ruplan kurssin tasaannuttua itänaapurimme ovat taas uskaltautuneet suunnitella lomiaan, ja murroksessa etsitään uusia vaihtoehtoja. Vaikka ruplan kurssi ei ole aiempien vuosien tasolla, on se tasaantunut sen verran, että matkustamiseen tottuneet venäläiset ovat lähteneet liikkeelle.

Syitä, miksi nyt ei kannata markkinoida suomalaisia palveluja venäläisille, on useita. Listasin niistä yleisimmät ja kerron, miksi asiaa kannattaa harkita uudelleen.

”Eivät venäläiset tule Suomeen, paitsi ehkä ostoksille”

Suomi on venäläisten suosituin ulkomaanmatkakohde. Vuonna 2014 venäläiset tekivät yhteensä 45,8 miljoonaa ulkomaanmatkaa, joista 4,8 miljoonaa sijoittui Suomeen.(Lähde: Rosstat). Venäläisten matkailijoiden määrä on laskenut, sitä ei käy kieltäminen. Vuonna 2013 itänaapurimme tekivät yhteensä 5,5 miljoonaa matkaa Suomeen, joka oli ennätysvuosi. Vaikka laskua vuodesta 2013 vuoteen 2014 olikin 13%, oli se Suomen matkustustilastoissa edelleen huippuvuosia. Tänä vuonna pessimistisen arvion mukaan muutos lienee jopa -30-50% luokkaa. Vaikka muutos on valtava, täytyy pitää mielessä, että vaikka matkoja tehtäisiin puolet vähemmän kuin viime vuonna, määrä pysyy silti suunnilleen kahdessa ja puolessa miljoonassa matkassa. Entä majoittautumistilastot? Vuonna 2014 Suomessa majoittui 1,3 miljoonaa venäläistä. Seuraavaksi eniten majoittujia tuli Ruotsista (534 000) ja Saksasta (534 000). Vaikka venäläisten määrä tässäkin suhteessa puolittuisi viimevuotisesta, majoittautujia olisi yhä noin 650 000, joka on edelleen enemmän kuin ruotsalaisten tai saksalaisten määrä. (Lähde: Finnish Travel 2014, Statistics Finland)

”Venäläiset hakevat luksusta. Eivät he huoli vaatimatonta majoituspalveluamme”

Venäjältä löytyy monenlaisia matkaajia. Osa haluaa luksusta, eivätkä tyydy vähempään, mutta asenteet riippuvat pitkälti tulotasosta ja lähtökaupungista. Suurin osa turisteista on kuitenkin aivan tavallisia perheen äitejä ja isiä, jotka haluavat lomalle perheensä kanssa. Suomen etuina on turvallisuus, puhdas luonto ja sijainti. Ei tärkeintä ole hulppea huvila, vaan luottamus siihen, että paikat ovat kunnossa ja että hinta ja varustustaso vastaavat toisiaan. Etenkin nyt kun rupla on ollut heikkona, venäläiset ovat pihistäneet majoituksen hinnasta ja tyytyneet vaatimattomampiin oloihin. Tärkeintä on, että matkalle päästään.

”En osaa venäjää”

Useat venäläiset puhuvat englantia edes välttävästi, etenkin nuorempi polvi. Vanhemmat sukupolvet puhuvat useammin englannin sijasta saksaa. Jos osaat jompaakumpaa kieltä, tämä on suuri valtti sinulle. Toki venäjänkielen taito olisi vielä parempi. Kielitaidon puuttuminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, ettei venäläisille voisi markkinoida, sillä ilmeet, eleet ja kehonkieli kertovat yllättävän paljon. Vaihtoehtoisesti voit käännättää tärkeitä ohjeita venäjäksi, jotta asiakkaasi eivät jää ilman perustietoja.

”Minulla on englanninkieliset www-sivut, en tarvitse venäjänkielisiä”

Englanninkieliset internetsivut on ehdottomasti hyvä asia, mutta venäläiset, kuten muunkin maan kansalaiset, hakevat ensisijaisesti tietoa äidinkielellään. Jos sitä ei löydy, siirrytään muun kieliseen informaatioon. Sama koskee suomalaisia. Ajatellaan tilannetta, jossa olet ostamassa lentolippua. Löydät tiedot suomeksi, mutta Google tarjoaa myös englanninkielisiä vaihtoehtoja. Etkö varaisi lennot mieluummin suomenkielellä, vaikka kielitaitosi riittäisikin saman asian hoitamiseen vieraalla kielellä? Sama pätee venäläisiin. Täytyy ottaa huomioon, että mikäli asiakas etsii tietoa Googlesta tai Yandexista venäjäksi, eivät englanninkieliset vaihtoehdot välttämättä nouse hakuvalikkoon, jolloin potentiaalinen asiakas valitsee kilpailevan yrityksen, josta löytyy tietoa hänen äidinkielellään.

Mikäli päädyt hankkimaan venäjänkielisen käännöksen, kannattaa satsata ammattitaitoiseen kielenkääntäjään, vaikka lähipiiristä löytyisikin syntyperäinen venäläinen, joka voisi tehdä tekstin puolestasi. Ammattikääntäjä osaa kirjoittaa laadukasta, kieliopillisesti tasokasta tekstiä, sekä ottaa huomioon markkinoinnilliset näkökulmat. Käännöstä tehdessä on hyvä pitää mielessä millä sanoilla tai ilmaisuilla venäläiset etsivät tietoa internetistä ja käyttää näitä sanoja omissa esittelyteksteissä, jotta oma yritys tulee paremmin esiin hakukoneita käytettäessä.

”Lomarengas, Huvila.net, Booking.com tms. markkinoi mökkejäni”

Booking-palvelut ovat tärkeitä ja sitä kautta usea venäläinen on löytänyt vuokramökin Suomesta. Kyseisiä palveluita ei kuitenkaan kannata pitää ainoana markkinointikanavana, sillä ne eivät suoranaisesti markkinoi. Ei Lomarengas välitä tietoa juuri sinun huvilastasi omatoimisesti kenellekään. Asiakkaalla täytyy olla mielessä ajatus lomasta Suomessa ja mahdollisesta alueesta tai kaupungista osatakseen rajata hakuaan. Tämän jälkeen palvelu esittelee hakutulokset, josta mökkisi tulisi erottua kilpailevista mökeistä. Kun olen itse etsinyt majoituspaikkoja netistä, olen tehnyt päätökseni enemmän tai vähemmän umpimähkään lähinnä hinnan ja sijainnin perusteella. Kun hinta on ollut kohtalainen ja sijainti mieleni mukainen, sen jälkeen olen valinnut jäljellä olevista vaihtoehdoista sen eniten silmään pistävän. Jos olisin kuullut aiemmin jostakin kohteesta tai nähnyt heidän mainoksen, todennäköisesti olisin valinnut sen, sillä ”tuttu” erottuu joukosta.

Kun yhdistää booking-palvelun muuhun markkinointiin, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan venäjänkieliseen markkinointiin, erottuu tarjontasi todennäköisemmin muiden joukosta.

”Nyt on huono aika markkinoida”

Nyt on juuri oikea aika markkinoida, sillä useat kilpailijat ovat lopettaneet markkinoinnin kokonaan. Nyt samalla rahalla saa enemmän näkyvyyttä kuin aiemmin, sillä viestisi ei huku tulvaan. Matkailu on elpynyt nopeaa vauhtia ruplan vahvistumisen myötä ja venäläiset tekevät päätöksiä kohdemaista juuri nyt. Etelänlomat lentoineen ovat kalliita, joten yhä useampi venäläinen valitsee matkalomakohteensa lähempää, esimerkiksi Suomesta. Pietarilaiset ja muut rajan tuntumassa asuvat ovat tottuneet matkaamaan Suomeen, mutta muualla Venäjällä Suomi ei ole kovin tunnettu matkailuvaihtoehto. Markkinoimalla tähän tilanteeseen pystyy vaikuttamaan. Ps. Viro, Turkki ja Egypti markkinoivat omia palvelujaan venäläisille jatkuvasti ja kilpailevat vahvasti Suomen kanssa osittain samoista asiakkaista. Emmehän halua menettää hyviä asiakkaitamme kilpailijoille?

”Venäläisillä ei ole varaa”

Kriisi on syönyt etenkin pienituloisten matkakassaa, eikä epävarma tilanne työmarkkinoilla edesauta matkapäätöksen tekoa. Tilanne on kuitenkin kääntymässä parempaan suuntaan, ja huhtikuussa venäläiset käyttivät jo yhtä paljon rahaa matkatessaan Suomessa kuin vuosi sitten. Helmikuussa venäläismatkustajilla oli vielä puolet vähemmän rahaa käytettävänään kuin huhti-toukokuussa.

Keskituloisten kukkarossa ruplan kurssin heilahtelut eivät tunnu yhtä radikaalisti, yläluokasta puhumattakaan. He ovat tottuneet matkustamaan, ja haluavat lähteä ulkomaille tänä vuonna aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Matkan tekemättä jättämisen sijaan useampi turisti valitsi edullisemman majoittautumisvaihtoehdon tai käytti kulutushyödykkeisiin rahaa edellisvuotta vähemmän. Tämäkin tilanne on hiljalleen paranemaan päin matkailu- ja majoituspalveluita tarjoavien yritysten näkökulmasta.

Paikkakuntamme on niin pieni, että ei venäläiset tänne halua tulla. Eihän täällä ole edes palveluja.”

Venäläisten lomanviettoalue on suunnilleen 150 kilometriä. Majoittumispaikka voi olla hieman kauempana, kunhan palveluja ja ostosmahdollisuuksia löytyy tältä säteeltä. Näin suomalaisen näkökulmasta tämä saattaa tuntua hurjan pitkältä matkalta päivittäiselle matkustamiselle, mutta venäläiset ovat tottuneet matkustamaan autolla pitkiä matkoja, sillä etäisyydet ovat aivan toista luokkaa Venäjän kokoisessa valtiossa kuin Suomessa. Aina löytyy niitä, jotka haluavat majoittua kaikkien palvelujen ääreen keskustahotellissa, mutta osa nauttii mökkien rauhasta ja puhtaasta luonnosta. Suomalaiset mökit ovat venäläisten silmin houkuttelevia, sillä mökkialueita ei usein rajata aidoilla, toisin kuin Venäjällä, mutta silti oma rauha säilyy. Älä siis aliarvioi pienen kylän tai yksittäisen mökin vetovoimaa.

Vielä eräs tärkeä seikka, jonka usea suomalainen unohtaa. Viime vuoden aikana useampi venäläinen matkanjärjestö ajautui konkurssiin ja venäläisten luottamus valmismatkoihin romahti, sillä usea menetti keräämänsä matkarahaston. Tästä syystä omatoimimatkailu on kasvanut räjähdysmäisesti. Mikäli haluamme saada uuden, entistä laajemman turistikannan houkuteltua Suomeen, meidän täytyy ujuttaa ajatus Suomen matkasta venäläisten mieliin silloin, kun he vasta haaveilevat lomasta.

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page
Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.