01
kesä

Psykodiagrammin vaikutus asiakasymmärrykseen

Me Suomalaiset kuluttajat saamme noin kolme ja puoli tuhatta markkinointiviestiä per päivä, joista eri lähteiden mukaan huomataan 2 % ja  sisäistetään eli ymmärretään arviolta vain 0,1 %. ISO osa menee siis tunkiolle vaikka jokainen markkinoija ajattelee juuri oman viestinsä muuttavan asiakkaan elämän. Kuitenkin 99,9 % kohdalla markkinoija kokee pettymyksen. Miksi viestit jäävät matkan varrelle?

Näen, että aiemmin esittelemälläni psykodiagrammilla, eli persoonatyypeillä jotka meillä kaikilla on, on jälleen näppinsä pelissä. Mutta nyt suodattimen ominaisuuksin. Persoonatyypithän olivat intuitiivinen, tunteikas, introvertti, sensitiivinen systemaattinen ja ekstrovertti. Jos jokaista persoonaelementtiä ajatellaan  myös suodattimena voidaan nähdä oikea suodatinkoneisto, tai systeemi, joka pyrkii karsimaan kaikki ihmiset itsensä kannalta merkityksettömät viestit pois. Se jättää jäljelle vain oleellisen.

psykodiagrammi_filter_teronymanMiten suodattimet sitten toimivat. Ensimmäisenä ulkopuolelta tuleva viesti kohtaa meidän aistien kautta intuitiivisen puolemme, joka vastaa tiedostamattamme lähinnä kysymykseen onko viesti itsemme kannalta hyvä vai huono. Valtaosa viesteistä suodattuu siten jo tässä ensimmäisessä vaiheessa pois. Ne onnekkaat jotka pääsevät läpi, kohtaavat meidän tunnepuolen arvot ja asenteet, jotka testaavat sopiiko viesti hyväksyttäviin vai ei. Jos viesti sopii, jatkaa se matkaa introvertin luonteenpiirteemme luo päästäkseen sopivaan luokkaan tai kategoriaan sisäisessä maailmassamme. Jos kategoria löytyy, alamme aistia sensitiivisesti viestiä tarkemmin, kategorioimaton taas päätyy roskiin. Vasta näiden vaiheiden läpi päässyt viesti otetaan systemaattiseen ja loogiseen tarkasteluun ja jos viestin kannalta käy hyvin, syntyy ymmärrys eli tietynasteinen oivallus. Jos ymmärrys ei synny, ekstrovertti luonteemme ei pääse levittämään viestiä eteenpäin. Jos taas syntyy, on viesti valmis kerrottavaksi muille. Virusmarkkinoinnin kannalta onkin tärkeä tiedostaa, että me ihmiset levitämme vain sellaisia viestejä jotka me kykenemme ymmärtämään.

Jäljellä on siis nyt se 0,1%. Eli päivässä voittajiksi selviytyy vain noin 3,5 viestiä. Aika vähän 3500:sta vai mitä?

 

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page
Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.