20
huhti

Egovajeen vaikutus ostokäyttäytymiseen

Ollessani tällä viikolla kouluttamassa erittäin lupaavaa joukkoa tulevia luovan alan yrittäjiä, kesken brändin hallinnan avaamista esiin putkahti kysymys miten kuluttajan oma ego vaikuttaa hänen valintoihin. Niin, mielenkiintoinen aihealue ja se jäi pyörimään mieleen. Jos ego nähdään siten, kuten minä sen näen, huomionhakuisena minänä eli se osa minusta joka haluaa huomiota hinnalla millä hyvänsä, se vaikuttaa varmasti hyvin paljon etenkin brändin valinnassa. Ego on se osa joka meissä huutaa ”Miksi minulle käy näin!” tai ”Miksi minä en ole ansainnut sitä!”, mitä se sitten ikinä onkaan. Se siis ajattelee aina syy-seuraussuhdetta, jossa minä, ego, on tekemisen kohde ja varsin usein uhri. Lapselle ego on ehdottoman tärkeä saadakseen riittävästi huomiota, mutta aikuisilla siitä on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Psykologi Roy Baumeisterin ryhmän tekemät kokeet ovat osoittaneet, että meille syntyy egovaje, mikäli kieltäydymme toistuvasti jostain mielihalusta. Itsehillintää vaativa pinnistely siis kasautuu ja repsahdamme herkemmin esimerkiksi roskaruokaan pinnistelyn jälkeen. Siitä johdettuna mieleeni tulee myös, voiko meille kasautua myös yliego liiasta huomiosta ja valta-asemasta? Mutta itse asiaan, miten siis voisimme muotoilla itse kunkin tuotteita ja palveluita ja etenkin brändiä siten, että ne palvelevat myös egovajeeseen joutuneita? Ja siten, että se pelastus ja palkinto olisikin siis jotain aivan muuta kuin roskaruoka. Tuloksena olisi tasapainon kokeva asiakas joka säteilee hyvää oloa ympärilleen ja ostaa tuotetta/palvelua uudelleen.

 

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page
Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.