Venäläinen turisti löydetään tänään ja tulevaisuuden voitot pedataan nyt!

BLOGI

21
maalis

Elämykset

Elämyksien tuottaminen nousee koko ajan isompaan rooliin palveluiden tarjoamisessa ja sitä povataan jopa tulevaisuuden megatrendiä. Elämyksistä puhutaan, niitä luvataan ja niitä vaaditaan, mutta mitä ne elämykset itse asiassa oikein ovat? Elämys lupauksena tuo mieleen jotain hauskaa, mukavaa, aisteja kutkuttelevaa, mutta ennen kaikkea jotain uutta ja oivaltavaa. Oivalluksen on tapahduttava aina asiakkaan päässä, mikä lisää homman haastavuutta. Asia on esitettävä siten, että lopputulos ei ole ihan itsestään selvä, mutta sisältää kuitenkin riittävästi johtolankoja jotta ymmärrys tapahtuu ja lopputuloksena syntyy AH, AHAA tai HAHAA. Joskus jopa HUI tai OIJOI.

Mistä sitten tulee vaikkapa spontaani hahaa? Useimmiten ihmisiä naurattaa kommellukset joita joku muu tekee vastoin ennakko-odotuksia ja joita he eivät halua itselleen tapahtuvan. Niin kauan kun tarinan päähenkilöön ei satu liikaa, homma naurattaa takuuvarmasti. Mikä on liikaa, riippuu kuulijan empatiakyvystä. Oivalluksen hauskuus syntyy siinä hetkessä, kun huomaa jo oppineensa jotain, eikä siten joudu tai tule joutumaan samaan tukalaan tilanteeseen tarinan päähenkilön kanssa. Huomatkaa että oivallusta edeltää siten aina tarina, oli se sitten kerrottu, kirjoitetttu tai vaikka pelkkä kuva, joka muodostaa tarinan katsojan päässä. Samalla tavalla syntyy myös ahaa-oivallus, siinä joku vain tekee jotain joka tarjoaa mahdollisuuden oppia lisää. AHAA!  Ah-oivallukset tarjoavat taas uutta aisteille, hui ruokkii yllätyksellisyydellään pelkoja jne. Mutta samoin kun vaatteet kuluvat käytössä, kuluvat myös vitsit ja uusi tieto liian usein kerrottuna, eli muistetaan vaihtaa välillä uusi sivu elämyksellisyyden kirjassa.

Siispä joukolla tarjoamaan ennalta arvaamattomia oivallusmahdollisuuksia asiakkaille! Elämyksiä, joita ei osattu odottaa!

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page
10
helmi

Persoonan huomiointi palvelussa

Ihmiset eri tulotasoilta, erilaisista piireistä ja eri ikäluokista voi yhtä hyvin harrastaa tai olla harrastamatta samoja asioita. Yhteisien nimittäjien löytäminen alkaa olla aika vaikeaa. Koin jonkinlaisen ahaa-elämyksen lukiessani Ilkka Lipastin Johda yli rajojen -kirjaa johtamismalleista. Sveitsiläinen psykiatri Carl Jung jakoi persoonatyypit kolmeen akseliin; ekstrovertti – introvertti, intuitiivinen – sensitiivinen ja tunteikas – systemaattinen. Olen törmännyt samaan aiheeseen lukemattomia kertoja, mutta vasta piirreltyäni akselit vihkoon ympyrämuotoon, se alkoi aueta aivan eri tavalla. Persoonatekijät saivat oman paikkansa, joihin tuntuvat vaikuttavan viereiset persoonatekijät. Nimitän tätä psykodiagrammiksi.

psykodiagrammi_teronymanNäen ympyrän siten, että jokaisella ihmisellä on ympyrän joltain sivulta niin sanottu peruspersoonallisuus. Okei, onhan se hieman yksinkertaistettua, mutta mieti vielä hetki ja vertaa ihmisiin joita tunnet. Luulen että löydät sieltä ystäväsi, asiakkaasi ja jopa itsesi. Esimerkiksi hyvin matemaattinen ihminen pystyy harvoin ilmaisemaan itseään kovin tunteikkaasti, koska ne ovat vastakkaisia piirteitä. Introvertti ihminen nauttii harvoin ihmismassasta ekstrovertin tavoin. Samoin harvoin ihminen on vain yhden piirteen orja, vaan siihen vaikuttaa myös kuvan rinnakkaiset piirteet. Esimerkiksi systemaattinen ihminen voi tulla hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa (ekstrovertti), vaikka onkin hiljaisempi kuin puhdasverinen ekstrovertti, mutta nauttii myös aistikkaasta tekemisestä esimerkiksi käsitöiden tai kirjan parissa (sensitiivinen). Toisaalta tunteikas taiteilija voi hyvin olla varsin intuitiivinen tulkitessaan laulun sanoja, mutta ajautuu yhä uudestaan lappiin olemaan yksin oman itsensä kanssa. Liika muiden kanssa oleminen vie energiaa.

Paitsi että toisen persoonatyypin ymmärtäminen vähentää konflikteja, persoonatekijöitä voitaisiin hyödyntää enemmän myös markkinointia ja palvejua suunniteltaessa. Introvertille annetaisiin tilaisuus omaan tilaan ja pohdintaan kun taas tunneihmiselle tarjottaisiin välittömiä elämyksiä. Systemaattiselle tarjottaisiin mahdollisuus vertailuun ja intuitiiviselle tilaisuus tarttua hetkeen. Omalle persoonatyypille suunnatun palvelun tunnistaa siitä, että se tuntuu helpolta kun taas vastakkaiselle persoonatyypille suunnattu palvelu voi tuntua vieraalta ja pelottavalta.

 

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page